Jag fick börja dagen med att prova/byta om till kockkläder sedan gick jag upp i köket där jag fick en liten rundtur av Daniel som jobbar som kock där. Jag fick börja med att göra smörgåsar till ett konferenssällskap som var gäster på hotellet. När mackorna var klara så fick jag baka bröd, både göra deg och göra bullar och limpor av olika typer. Sedan gjorde jag sallad och hackade purjolök och isbergssallad. Eftersom det är torsdag idag så innebar det ärtsoppa och pannkaka, i alla fall till personallunchen. Jag fick steka pannkakorna vilket gick bättre än vad jag trodde. Efter det så fick jag hacka lök som skulle bli en löksås och sen skala och hacka palsternacka som skulle vara i någonting annat men minns inte vad. När jag hade gjort klart det var det dags för oss att äta lunch och vi i köket fick äta lunchen som serverades ute i restaurangen så vi fick kycklingfilé, den var mumsig! Fast jag fick lov att smaka på en av pannkakorna jag gjorde och den var också god. Efter att vi hade ätit så fick jag fixa dessert, jag fick doppa en mjuk chokladkaka i choklad och lägga i burkar och frysa in och det var två fulla långpannor med sådana så det tog sin lilla tid, när jag var klar med det så var det dags att sluta och gå hem för dagen.
Dagen har varit jätterolig! Kul att ha någonting att göra hela tiden och Daniel och Martin, som kom lite senare, som var i köket var trevliga så det var också kul. Imorgon skulle jag egentligen vara i serveringen igen men de ändrade så jag ska få vara i köket. Det ska bli mycket kul att få passa på att vara i ett riktigt kök. Imorgon jobbar jag
mellan kl 13-21 i köket vilket innebär att jag får vara med och se hur det går till på kvällen och under middagen.
Idag började jag klockan 7 igen. Då fick jag börja med att gå en liten runda och kolla så att alla lampor och så var tända. Jag och Ulrika gick också ner till poolen och tände och kollade så att den såg okej ut osv. Sen fick jag vara med och fixa lite bokningar. När det var färdigt så packeterade jag müsli och karameller som de säljer i receptionen så jag fick hälla upp det i påsar och märka och ställa ut dom. Jag plockade med lite små saker som att kolla att brasan brann och att det fanns värmeljus och lite sådana saker. Efter det var det dags för lunch. När jag ätit klart lunchen så gick jag och skulle städa ur mitt rum som jag hade i helgen för jag hann inte göra det innan så jag fick städa det och byta handukar och lakan och mm. Sen så höll Ulrika på med att fixa med någonting i datorn nere i receptionen men det funkade inte att göra så som vi ville så då ringde hon support som skulle hjälpa till med att fixa det och mitt uppe i det så kom det en gäst så jag fick ta över och prata med honom från supporten men det gick bra och vi (han) lyckades lösa problemet vilket var tur. Jag har fått agera trägårdsmästare en stund också på eftermiddagen och planterat ljung i krukor och gjort det lite fint utomhus och det gick bra. Sen blev det lite segt ett tag för Ulrika fick lov att svara på mail och hade ingenting direkt som jag kunde sysselsätta mig med, eller jag fick skriva dagens meny och sätta upp den men det gick på typ 5 minuter.
Vid klockan 15 så kom Sanna och skulle byta av Ulrika i receptionen och hon hade en idé om vad jag kunde pyssla med. För de ska göra pussel av lite olika bilder från hotellet och då skulle Greens logga finnas med på bilderna och hon hade inte lyckats fått till det så det fick jag sitta med. Det tog sin lilla tid men det vara bara skönt att ha någonting att göra men till slut så lyckades jag få dit loggan så det kändes skönt att man kunde hjälpa till med någonting på riktigt. Sen var det dags att sluta och ta tåget hem.
Imorgon börjar jag klockan 9 och då ska jag vara i köket och det ska bli jättekul och spännande så jag hoppas att det kommer gå bra.
Imorse började jag klockan 7 och fick vara i receptionen. Jag fick börja med att kolla på lite olika bekräftelser om de har betalt bland annat. Jag fick också sätta in några papper i pärmar och sätta in skyltar i tavelramar och ställa ut. Sen så fick jag gå ut med "flyers" som var min huvuduppgift för dagen. Så jag fick gå ut med en karta och massor med papperslappar att lägga i postlådor. Jag fick på köpet en liten upptäcksfärd i Tällberg. Efter en stund så var lapparna slut då gick jag tillbaka till hotellet. Då började jag skriva ut nya "flyers" och hjälpte Ulrika i receptionen med lite saker. Jag fick bland annat göra varmchoklad, kaffe och kakor, sen kollade jag på lite bokningar och räknade kassan och så. Därpå var det dags för lunch vi åt den och sedan fortatte jag min promenad med att dela ut nya flyers. Sammanlagt har jag gått 8,7 km idag upp och ner i Tällberg men det har faktiskt varit skönt. När jag kom tillbaka så hade nästan alla i personalen åkt för de skulle på utbildning i Leksand så de var först bara jag, Johanna och Selma där så jag och Johanna var i receptionen men jag hjälpte Selma lite också för hon var ensam ute i matsalen och skulle duka och fixa i ordning där. På eftermiddagen så fick jag göra några till varm choklad och fixa med lite olika småsaker och sen så slutade jag klockan 16.
Imorgon jobbar jag samma tid som idag 7-16, också det i repan, från början var det tänkt att jag skulle vara i städ igen men det var ingen inne på städ imorgon av personalen så jag får vara i receptionen igen.
Började dagen med en sovmorgon, god frukost, en springtur och lunch sen var det dags att jobba vid 14. Jag fick börja med att göra 3-sysslorna. Det innebär att fylla på frukostvagnen så den ser snygg ut och att alla saker finns på den. Sen fick jag duka ute i matsalen igen. Det var ganska många bord att duka för det skulle komma ca 80 middagsgäster och det var nästan bara 2:or. Så jag fick lägga ut dukar, ställa ut glas och bestick och servetter. Eftersom det var så många bord och duka så tog det sin lilla tid. Men sen var det dags att äta middag och sen fortsätta plocka och fixa. Jag plockade t ex. fram kaffebuffén ute i Gröna Salongen som var till middagsgästerna.
Eftersom det var så många som skulle äta så öppnade vi portarna till restaurangen lite tidigare så de fick komma in och äta redan vid halv sju. Först så sa Steffi att jag skulle ha två bord samtidigt men sen så fick jag tre bord, fast ett av sällskapen kom lite senare än de andra. Men det gick faktiskt jättebra att servera allt igår, jag hann inte ens bli speciellt nervös innan så det känndes jätteskönt! Sen så känns det redan som det har blivit lättare att servera från fat, fast de där besticken man ska plocka med är inte det lättaste!
När mina bord var klara sen så fick jag hjälpa de andra med att duka av och så, sen diskade jag lite och fick hålla koll ute i Gröna Salongen att det fanns kaffe och te och kolla att det såg snyggt ut.
När alla i restaurangen gått så fick jag duka ut frukosten, eller alla torrvaror och tallrikar och sånt så att det var klart tills idag då. Sen så skötte Lena disken och stängde den men jag fick lov att sortera besticken så vid halv 12 så fick jag äntligen gå och lägga mig och då hade jag SÅ ont i minna fötter, var trött och hungrig men jag somnade snabbt!
Nu är jag ledig söndag, måndag men på tisdag så börjar jag vid halv 8 och då skulle jag bland annat få gå och sätta upp och dela ut flyers runt om i byn.
Igår kom jag till Tällberg vid kolckan 13 och då fick jag checka in på mitt rum. Rummet är jättfint så jag blev mycket glad för jag tänkte att jag kanske hamnar i nån personal bostad eller något men det här här jag jätte nöjd med. Vid klockan 14 började jag jobba, eller först så var det ett fredags möte då all personal samlas och går igenom saker som man tycker att de andra borde veta osv. sen började jag med att duka upp i resaturangen igen och sen fixa lite med disken. Sen så åt vi middag vid halv 5 och efter det så fixade vi det sista i restaurangen och sen var det dags för gästerna att komma. Eller i allafall ett sällskap som ville komma lite tidigare, för att de hade småbarn med och så var det ett kalas så dom fick sitta inne i Picasso delen (den längstbort mot Gröna Salongen). Det var Magnus bord men jag fick vara med och komma ut med dricka och ställa ut förrätter. Sen när vi hade gjort det var det dags att öppna portarna för resten av gästerna som bokat bord. Jag fick två egna bord fast som kom olika tider, dom första klockan 19 och dom andra 19.30. Jag tyckte att det gick bra att servera fast de första paret tyckte jag var lite svårt för det var ett ungt par kanske 20-25 års åldern och jag vet inte varför men det kändes svårare att få någon kontakt med dom och så. Men själva serveringen gick rätt bra i alla fall och då var det soppa till förrätt och sen lax som varmrätt som skulle serveras från fat. Men desserten var på en buffé så den behövde man inte bry sig om utan de och kaffe fick dom sköta själva. Sen så kom mitt andra bord, men jag höll på och fixa med de första sällskapet när de kom så Steffi tog hand om dem först och tog deras drickabeställning osv. Dom skulle bara ha varmrätt så det fick jag gå ut med och dom var lättadre att servera till och dom babblade hur mycket som helst om att de höll på att testa alla hotell i Tällberg och så såg dom min praktikant skylt så dom frågade mig en massa om vad jag höll på med, alltså om jag pluggade och vart och så, och det tyckte jag var trevligt. Men de ville inte ha den mörkachokladkakan som var på dessertbuffén så jag fick gå ut med glass till dom istället och det var dem mycket nöjda med. Efter glassen skulle dom ha en avec också så då fick jag gå ut med en varsin sån och då gav dom mig 50 kr i dricks som dom sa att jag skulle lägga i min egen ficka och studiekassa så det tyckte jag var kul, då kändes det som att det gått bra med de gästerna i alla fall.
Sen så fick jag hoppa in i disken igen och köra rent allt som var smutsigt och sen stänga disken och hjälpa till att duka i ordning frukosten tills idag då så att det var bara "fin liret" kvar. Sen var klockan 23 så då fick jag gå upp på mitt rum igen med ömma fötter och äntligen få sova.
Idag tror jag att jag skulle få två sällskap som skulle komma samtidigt på middagen men jag hoppas att det kommer gå bra ändå.
Dagen var helt okej. Jag fick börja med att dammsuga hela restaurangen till lunchgästerna. Men jag var inte med och serverade då utan jag skötte disken och det gick bra. När jag hade diskat klart nästan allt så var klockan lite över 14 och då skulle jag få börja duka. Jag fick ställa i ordning bord så att de stog rätt och lägga på dukar och ställa ut glas. Men det blev rätt så jobbigt tillslut för jag fick ingen lunch så tillslut vid ca 10 över tre fick jag lov att fråga Steffi om vi inte skulle äta någon lunch och det skulle vi tydligen inte men det visste ju inte jag som åt frukost vid klockan 9.. dessutom hade hon glömt av att vi skulle ha en rast så då vart jag lite less. Men jag fick ta en smörgås och en kopp kaffe så då kändes det lite bättre efter det.
Sen fortsatte jag ute i matsalen med att ställa ut ljus på borden och sätta i nya ljus i ljuskronan. Vid halv 5 så fick vi middag vilket var efterlängtat, biff Lindström och det var jättegott! När vi hade ätit klart fortsatte jag och diska lite och plockade med lite småsaker. Sen så kom Steffi och hade en liten genomgång med mig inför kvällens servering. Då förklara hon för mig hur vi skulle skriva upp på bongblocket, för de bjuds bara på en meny som alla får äta men sen får man beställa dricka och det är det vi skriver upp och vad dom heter och rumsnummer så läggs det på på deras rumsnota sen. Jag fick öva på att servera från fat med knäckebröd inne i personalmatsalen och det var det jag var mest nervös för när vi skulle servera kött från fat till gästerna men det gick faktiskt bra. Jag och Steffi hade samma bord och vi hade hand om två konferenser, Leksands kommun på 8 personer och Falu energi tror jag att det var som var 30 personer. Det lilla sällskapet kom först så då gick vi ut och tog drickabeställning och sen servera drickan, nästan alla ville ha vinpaketet som hörde till så det gick väldigt smidigt. Efter det så bar vi ut förrätten som var på tallrik som vanligt och sen när de ätit upp de så var vi ut med varmrättsvinet och varma tallrikar för att sen gå och servera från fat. Det gick bättre än förväntat att göra det fast det var svårt att hålla i besticken och få grepp om sakerna men jag lyckades få deras mat på tallriken och inte i knät på någon så det känns bra.
Det stora sällskapet var lite sena så dom kom vid kvart i 8 och då gjorde vi nästan samma sak med drickan fast de hade förbeställt vinpaketet så då gick vi med vinet på en gång och så fick dom säga till ifall att de ville ha någonting annat. Sen var det bara att köra ut mängder med förrätter. Sen så slutade jag så då fick Steffi hjälp av en som heter Magnus som också var där och serverade. Så jag gick och plockade ihop i Gröna Salongen där de druckit sin fördrink och fixade så att det såg snyggt ut sen åkte jag hem. Men innan jag åkte hem så mötte jag Salka inne i köket och hon berömde mig för hur jag jobbade osv. och det tyckte jag känndes jättekul och bra för hon könns inte riktigt som den personen som ger beröm bara sådär.
Idag tror jag att jag skulle få ett bord att ha själv så jag hoppas att det kommer gå bra, det känns lite nervöst men hoppas att jag får en enkel tvåa eller något sådant.
Idag började jag redan klockan sju så jag fick ta tåget från Mora vid halv sju. När jag kom fram till hotellet så fick jag träffa Miranda som jag skulle vara med idag och vi skulle göra storstäd. Storstäd gör dom i hotellrummen ca en gång per år och då städar man allt! Så det har vi gjort idag. Vi har dammat och torkat hela rummet, tvättat fönster, dammsugit sängar och madrasser, skrubbat kakel, tvättat täcken och kuddar, rensat avlopp och handfat, torkat speglar, ja i princip allt. Jag brukar inte tycka om att städa men det var faktiskt rätt kul för man hade ju någonting att göra hela tiden och så var hon Miranda trevlig så det gjorde inte saken sämre heller när man hade någon att prata med hela tiden. Men det tog sin lilla tid när man skulle städa så mycket och ingående så vi hann städa och göra klart 5 rum innan vi slutade klockan 4.
Sedan pratade jag lite med Anna om nästa vecka och de hade inte planerat något schema än men hon frågade vart jag helst ville vara någonstans och jag vet inte vart jag helst vill vara så jag kanske skulle få vara lite över allt. Jag kanske skulle få vara med vaktmästaren någon dag och sen skulle hon höra med Mårten i köket om jag till och med skulle kunna få vara där en dag och det tyckte jag lät jättekul och spännande!
Imorgon onsdag är jag ledig och på torsdag så jobbar jag mellan kl 11-20 och fredag och lördag kl 14-23.
Här är en bild på ett av rummen som vi städade och gjorde i ordning idag.
Nu har jag gjort min första dag på Greens Hotel i Tällberg. Dagen har varit bra! Jag tog tåget från Mora halv 8 så jag var framme i Tällberg vid klockan 9 och då stod det en kille som heter Micke där som skulle skjutsa upp mig till hotellet där han jobbade som vaktmästare. Väl på hotellet fick jag hälsa på alla möjliga som jobbar där, fast nu minns jag knapt vad hälften av dom heter, hehe. Sen fick jag byta om och vara med Anna och Susanne i receptionen hela dagen. Jag har varit med och lagt in lite bokningar och ändrat lite i sådana som redan var inlagda. Det var skönt för de använde Jupiter lika som på Mora Parken och där har jag ju varit några gånger nu så man känner sig ändå rätt bekant med systemet. Jag har fått brett mackor och varit upp med dem och en kaffekanna till en liten konferens som var där under dagen. Jag har gjort några nya skyltar som behövdes, räknat varor om det skulle beställas någonting nytt och så har jag bytt ut gamla dalahästar till nya som de har på nycklarna till de olika rummen. Sen har jag fått en liten rundvisning också där Anna visade några av rummen och lite personalutrymmen, poolen och lite sånt. Dagen tycker jag har varit bra och personalen som jag varit med har varit trevliga så det känns skönt. Imorgon ska jag börja redan klockan 7 och då ska jag vara med och städa hela dagen. Sen tror jag att veckan ser ut såhär:
v.43
Måndag: 9-16.30 reception
Tisdag: 7-? städ
Onsdag: Ledig
Torsdag: ? Ska vara i matsalen i alla fall
Fredag: 14-23 Matsal
Lördag: 14-23 Matsal
Jag lyckades glömma lappen med schemat där jag bytte om men jag ska ta med den imorgon så blir det mer exakta tider. Men jag vet att de inte hade planerat klart nästa vecka än utan de skulle återkomma med det sen så fort de visste.